Kupujesz w Internecie? Znaj swoje prawa

Kupowanie w Internecie dla wielu z nas jest codziennością. W sieci nabywamy obecnie artykuły każdego rodzaju – od sprzętu RTV po żywność. Nasz rodzimy e-commerce rośnie w  siłę, ale Polacy wciąż nie są pewni, jakie prawa przysługują im, kiedy kupują w Internecie. Dzięki szybkiej pożyczce już teraz możesz wziąć udział w obiecującej licytacji, albo upolować prawdziwą okazję na sieciowej wyprzedaży. Zanim jednak naciśniesz „kup”, dowiedz się, jakie zasady regulują działanie internetowego handlu.

Wirtualne kupowanie z realnym kodeksem

Zakupy w Internecie robi ponad 60% Polaków, przy czym wciąż są wśród nas tacy, którzy zdecydowanie wolą napełniać fizyczny, a nie wirtualny koszyk. Wiele osób niechętnych kupowaniu w sieci po prostu nie wie, jakie przysługują im prawa, ani tym bardziej jakie obowiązki ma wobec nich internetowy sprzedawca. Jeśli zatem wciąż obawiasz się kupowania w sieci, pamiętaj – prawo stoi po twojej stronie.

Przedsiębiorca prowadzący internetowy sklep musi udostępnić konsumentowi swoje dane – chodzi tu o takie informacje jak nazwa, adres i szczegóły rejestracji firmy, łącznie z numerem NIP i REGON. Równie ważne jest oczywiście przedstawienie specyfikacji produktu, jego cech charakterystycznych i zastosowania. Sprzedawca powinien także poinformować kupującego o sposobie zapłaty, a także łącznej cenie towaru, z uwzględnieniem wszystkich dodatkowych kosztów (opłaty pocztowe i inne), które poniesie konsument. Inne konieczne do wyszczególnienia dane to: termin i sposób dostawy, prawo do odstąpienia od umowy, miejsce i sposób składania reklamacji, w przypadku usług – także termin ich wypowiedzenia. Sprzedawca musi także poinformować kupującego o kosztach nawiązania kontaktu na odległość, jeśli odbiegają one od standardowych – chodzi tu na przykład o dodatkowo płatną infolinię. Wszystkie wymienione informacje powinny być wyszczególnione na piśmie, czyli w tym przypadku pojawiać się na stronie sklepu.

Ponieważ umowa sprzedaży jest w tym przypadku zawierana na odległość, kupujący ma 10 dni na odstąpienie od niej bez podania przyczyn. Po stronie sprzedawcy leży obowiązek poinformowania konsumenta o prawie odstąpienia – najczęściej taka informacja jest dołączona w formie pisemnej do przesyłki. Osoba sprzedająca towar musi dodatkowo udostępnić nabywcy formularz odstąpienia. W przypadku, gdy sprzedawca nie poinformuje kupującego o możliwości odstąpienia, okres dozwolony na rezygnację wydłuża się do 3 miesięcy. Po poinformowaniu sklepu o rezygnacji, konsument ma 14 dni na odesłanie towaru do sklepu. Choć to do konsumenta należy pokrycie kosztów przesyłki zwrotnej, sprzedawca musi poświadczyć na piśmie zwrot towaru, a następnie zwrócić klientowi równowartość ceny produktu i doliczone do niej koszty wysyłki.

Nieuczciwe zapisy

Przede wszystkim powinniśmy być świadomi, czego sprzedawcy nie mogą od nas wymagać. W przypadku rezygnacji, sprzedawca nie może zażądać dodatkowych opłat za odstąpienie od umowy. Niektórzy nieuczciwi przedsiębiorcy nazywają te nieuzasadnione koszty „opłatami manipulacyjnymi” – pamiętajmy, że nie powinniśmy się na nie godzić.

Inną bezpodstawną praktyką jest zezwalanie na zwrot tylko w oryginalnych opakowaniach. Kupując książkę, zabawkę czy urządzenie RTV musimy mieć możliwość zapoznania się z produktem – takie żądanie jest zatem bezprawne. Nieco inaczej wygląda sytuacja w przypadku produktów, które po rozpakowaniu stają się bezwartościowe – chodzi tu na przykład o programy komputerowe. W tych wyjątkowych sytuacjach towar może w ogóle nie podlegać zwrotowi.

W niektórych sklepach sprzedawcy zastrzegają sobie, że za towar można zapłacić jedynie z góry. Także i ten zapis jest niezgodny z prawem. Sprzedawca musi dać konsumentowi wybór między uregulowaniem należności z góry lub zapłaceniem po otrzymaniu towaru. Oprócz tego sklepy mają obowiązek zrealizować zamówienia kupujących w terminie maksymalnie 30 dni od zawarcia umowy, chyba że strony umówiły się inaczej.

Szybka pożyczka na świadome zakupy

Świat sklepów internetowych oferuje nam ogromną różnorodność towarów i usług. Za pośrednictwem Internetu możemy kupować towary z całego świata w atrakcyjnych cenach. Zanim naciśniemy „kup”, powinniśmy być świadomi naszych praw konsumenckich. Tym sposobem będziemy mogli w pełni wykorzystać potencjał internetowego handlu. Na atrakcyjne promocje z pewnością przydadzą ci się dodatkowe pieniądze – te możesz uzyskać dzięki szybkiej pożyczce. Już teraz możesz wnioskować o dodatkową gotówkę bez zbędnych formalności – wystarczy tylko chwila. Wybierz kwotę pożyczki i termin spłaty, a następnie wypełnij wniosek i przelej opłatę weryfikacyjną. Pieniądze mogą pojawić się na twoim koncie nawet po 15 minutach.

 
Autor:
Ekspert w dziedzinie finansów i bankowości. Maks jest absolwentem Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Posiada 4 lata doświadczenia w dziedzinie finansów osobistych. Szczególnie interesuje się produktami kredytowymi oraz rynkiem pożyczek pozabankowych.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *